Het afgelopen decennia is online adverteren een booming business geworden. Niet zo gek als je bedenkt dat we gemiddeld een aantal uren per dag online doorbrengen. Tijdens die onlinetijd willen zoveel mogelijk bedrijven opvallen met hun producten en diensten. Dit betekent dat de kosten voor adverteerders steeds hoger worden. Toch kun je ook besparen op deze kosten, hierbij vier tips.
Leer en optimaliseer
Het grote voordeel van online adverteren ten opzichte van offline is dat je veel meer data en inzichten hebt. Doe hier dus ook je voordeel mee. Voor elk soort onlinecampagne geldt dat het goed is om zoveel mogelijk van de data te leren en daarna de campagne verder te optimaliseren. Heb je de juiste doelgroep? Welke boodschap converteert het beste? Maar ook als de bezoekers eenmaal op je website zijn, wat doen ze dan en welke campagnes zijn het winstgevende? Kortom, leer en optimaliseer zoveel mogelijk om het meeste uit je advertentiebudget te halen.
AI-designers
Het gebruik van AI-designers kan aanzienlijk besparen op online adverteren. Deze geavanceerde systemen kunnen in real-time advertenties genereren en aanpassen op basis van gegevensanalyse en gebruikersgedrag. Hierdoor kan jij als bedrijf efficiënter adverteren, omdat je nu niet handmatig talloze variaties hoeft te maken. Bovendien kunnen AI-designers snel inspelen op trends en optimaliseren voor betere prestaties, waardoor advertentiebudgetten effectiever worden ingezet. Dit resulteert in kostenbesparingen en verbeterde advertentieresultaten.
Google CSS partner
Als je onlineproducten verkoopt, dan ben je vast bekend met Google Shopping. Dit is een apart gedeelte binnen de Google zoekresultaten waar producten getoond worden en als je er op klikt je rechtstreeks naar het product in de webshop gaat. Je kunt ervoor kiezen om zelf aan de slag te gaan met Google shopping, maar je kunt ook samenwerken met een Google CSS partner. Deze partners hebben een samenwerking met Google en kunnen deze dienst goedkoper aanbieder. Als je zelf adverteert dan gaat er namelijk ook een deel van je budget naar de veilingkosten, als je via een Google CSS partner adverteert, dan heb je deze kosten niet en gaat dus je gehele budget naar de veiling. Een voorbeeld van een partner die je kan helpen bij het adverteren is Bigshopper.nl.
Ga tegen de stroom in
Standaard zijn er een aantal momenten in de onlinewereld die gezien worden als piekmomenten. Zo is het bijvoorbeeld in de periode voor de feestdagen heel druk met online adverteren. Logisch, want dan wil iedereen opvallen. Drukte betekent echter ook dat de prijzen nog verder omhooggaan. Experimenteer er daarom eens mee om juist op de relatief rustige momenten te gaan adverteren. Op die manier profiteer je niet alleen van lagere kosten, maar is er ook nog eens een kans dat je meer opvalt omdat er minder concurrentie aanwezig is.
Vertel een verhaal
De tijd van simpelweg je product aanprijzen is voorbij. Mensen willen graag meegenomen in het verhaal achter jouw product. Waarom moeten ze kiezen voor je product? Wat zijn de voordelen? Maar ook waar staat het bedrijf voor? Wat is de missie? Mensen nemen steeds vaker beslissingen met het oog op het milieu en duurzaamheid. Hoe gaat jouw bedrijf daar mee om? Door mensen mee te nemen in jouw verhaal, creëer je een betere band en is er een grotere kans dat ze converteren. Op den duur verlaagt dit weer je kosten per acquisitie.